NorthEasternUSA.reismee.nl

The english & the Amish

Wij zijn dus de English; spreken Engels, rijden auto, gebruiker stroom, houden van luxe verkennen de wereld, studeren tot in de eeuwigheid, verzekeren ons tegen van alles en nog wat, kleden ons zo uniek en opvallend mogelijk en wonen liefst niet te dicht bij schoonmoeders.

Zij zijn de Amish; spreken Dutch, rijden in door paarden getrokken buggy's of op grootwielige steps, gebruiken wel diesel en/of propaan maar hebben geen elektriciteitsaansluiting, zijn uit op een eenvoud, blijven dicht bij huis, gaan maar tot 14 jaar naar school en dan aan het werk, sluiten geen verzekeringen af maar (be)lenen aan de gemeenschap, kleden zich sober en identiek en wonen met meerdere generaties en de "geschwister" in een groot huis.

We kunnen het niet bevatten maar ja zelfs Dutch kunnen we niet verstaan, is dan ook een mengeling van Duits en Engels en heeft dus niets met een taaltje te maken, of we nu in Holland Pennsylvania zijn of niet. Wij Hollanders zijn dan wel de fietsers maar hier toch maar niet! Druk verkeer dat met zo'n 65 tot 70 kilometer per uur door het dorp raast, op de wegen buiten het dorp dus nog harder; zicht op de kruisingen 0,0 door huizenhoog mais én niet te vergeten klimmetjes te pas en onpas van 8 à 10%. Wij doen het dus met de benenwagen en hebben respect voor de stoïcijnse (ren)paarden die de buggy's trekken met een snelheid van zo'n 25 mijl per uur Ze doen niet aan luxe en mogen niet fietsen want het leven mag niet sneller of verder gaan dan de reikwijdte van een paard! Maar dan kopen ze dus wel renpaarden na hun carrière, rijden met de buurman mee in zijn SUV en hebben een telefoon bij de oprit maar niet in huis. Al met al een hele belevenis vol controvers, toerisme en handwerk prachtige onbetaalbare quilts).

Op naar onze volgende bestemming; Niagara Falls via de Pennsylvania Grand Canyon, een prachtige rit van circa 325 kilometer die toch gauw weer vier en half uur tijd vergt over prima wegen door dicht beboste heuvels.

Op de camping aangekomen eerste "panne": blokkerende voorwielen, warm lopende remmen, de versnelling muurvast. Alles nagelopen alles in zijn vrij afkoelen niks leek te helpen. Op zoek naar slimme "mannen". Ze waren hulp bereid en de versnelling deed het meteen weer of toch niet? Een dame kwam met de oplossing; versnellingsbak van slag even een stukje rijden in zijn achteruit en hij reset weer. En die rem? automatische blokkade na een heftige STOP van verkeersregelaar S?!

Een wijntje een biertje later waren we weer in evenwicht met onze omgeving; rustig en stil! Toch maar even airco draaien om de ergste hitte uit de camper te blazen. NIKS! Wel stroom maar geen airco of magnetron, stoppen oké stroom beschikbaar. Rara wat is loos, oké even nadenken; airco en magnetron doen het niet maar de rest wel,niet genoeg ampere dus. Op ons paaltje geen schakelaar maar bij de buren wel, een bovengrondse stroomdraad van paal naar paal, de schakelaars bij de buren aanzetten misschien? BINGO!!! Ja ja kamperen is bij tijd en wijle net de HTS !

SEE YOY

Fia

Wij gaan a.s. maandag maar gewoon naar Spanje ,wat een belevenis ,maar jullie zijn nog jong. Heel veel liefs en nog veel plezier maar wel een beetje rustig aan. Wanneer zijn jullie weer in het land .Dikke Kus