NorthEasternUSA.reismee.nl

Canadees avontuur!

Na een mooie rit door prachtige natuur kwamen we aan op Grand Island. Omdat de afstand best groot was, besloten we te kiezen voor de Highway. Hiervoor moesten we onze TomTom wel continu voor de gek houden, maar dat paste wel, vond R., want S. weet het toch altijd beter?!

Een prachtige camping van KOA, bus stop voor de deur en een megagrote plek. Even een praatje met een landgenoot, en een tour geboekt naar de Canadese kant van de Falls. Vervolgens lekker relaxen voor de camper en eens op ons gemak bekijken wat er binnen komt groot, groter, grootst, zowel de camper / bus / pick-up up / combinatie van het voorgaande.

De Falls zijn inderdaad prachtig vanaf de Canadese kant!! Azuurblauw water, een mist van H2o, indrukwekkende draaikolken en veel energie! Ze exploiteren de Falls toeristisch, maar ook energie bewust. Door iedere nacht ca. 50% van het aangevoerde water vóór de Falls om te leiden naar enorme bassins, worden miljarden Kwatts geproduceerd door waterkrachtcentrales aan Amerikaanse & Canadese zijde. Diverse steden als New York, St. Catherine en Toronto. Worden zo van stroom voorzien.

Waarom alleen 's nachts water halen? De Falls moeten wel met veel geweld naar beneden blijven storten, de halve pret bij de boatride langs De Falls! En nat waren we! Maar met zo'n 32 °C was dat geen probleem. De hitte was wel afmattend en dus besloten we een dagje R&R in te lassen, uitslapen, boodschapje, zwemmen, vuurtje stoken, reis plannen, etc.

De volgende dag vroeg uit de veren voor 350 mile pal oost. We kozen voor de tollweg en die keuze bleek niet verkeerd. In lake George, aan de rand van de Adirinondacks, een prima camping gevonden met een restaurant Next-door. Lekker wezen borrelen en eten en veel gediscussieerd over het feit dat na Labor Day 80% van de attracties sluit! Zelfs ondanks een grote autoshow dit weekend, veel leuke Fordjes gezien!

Daarna weer door voor de rit naar de White Mountains. Met een korte stop an de Quechee Gorge bracht de reis ons naar Twin Mountains in New Hamshire. Van hieruit konden we tijdig bij de Cog Railway zijn voor een reis in de tandwieltrein naar de top van Mount Washington.

Een memorabele treinreis met alle facetten die de natuur én het weer ons te bieden hebben. Er viel nog net geen sneeuw. Met hellingen van bijna 38%, en een gemiddelde van 25% is het ongelooflijk dat dit kan met diesel (of stoom) motoren. En dat oorspronkelijk allemaal voor het "toerisme" van de late 1800's! Maar hiking is dus van alle tijden, ook vandaag liepen er velen over de rotsachtige paden naar de top, of volgden één van de honderden trails in de White Mountains,

Hoewel we de dag graag afgesloten hadden met een Moose-safarie, is dat niet gelukt. After labor Day.....

Van hieruit gaan we naar de kust, je hoort weer van ons. R&S???

Fia

Leuk verhaal en Riny natuurlijk weet je vrouw het altijd beter is een vrouw!!!!!!
Nog veel plezier wij gaan morgen naar Spanje Niet zo spannend maar wel lekker. Liefs