NorthEasternUSA.reismee.nl

Via de Brooklynbridge naar Manhattan

Ook vandaag kozen we weer voor de bus om naar de Brooklynbridge te reizen. De routeplanner kent dat niet, maar het werkte perfect. De buschauffeur leerde zo ook nog iets van ons over overstappen. Om bij de eerste bus te komen wandelden we door het New Calvarie Cemetry, een immens grote begraafplaats met wandelpaden, wegen en prachtige boomlanen. Na overgestapt te hebben was het één lange rit over Flushing af en een wisselend decor van middle class woonwijken en klein industrie, afgewisseld met duurdere appartementen en joods orthodoxe gemeenschappen. Vanaf jaystreet was het weer wat blokken lopen naar de brug. Dat leverde dan wel een rugzakje op ter vervanging van ons plastic tasje met 50% korting dank zij de winkelkaart van de dame achter ons in de rij!

Het uitzicht op Manhattan was iedere hete stap over de brug waard! Schitterend en deze staalconstructie was nu wel geschilderd (of in ieder geval het deel dat we zagen). Eenmaal aan de andere kant op zoek naar iets te drinken en een toilet. MacDonalds was goed voor het laatste, een trendy sandwichshop voor de inwendige mens. Weer op zoek naar een bus om hogerop te reizen naar Washington Square. Prachtige huizen met trapjes en luxueus traliewerk. Kinderen spelend in de fontein of onder begeleiding van nannies in omheinde speeltuintje.

Een paar straten verder op zoek naar de Nederlandse roots in Manhattan. Aan het eind van Stuyvesantstreet vonden we een wat vervallen kerkje en nog verder verwaarloosde begraafplaats met een plaquette en standbeeld van Peter Stuyvesant. Triest hoor dat Amerika & Nederland Dit samen niet wat meer cachet kunnen geven! In de kerk was een sociaal café met voedselbank gevestigd, dat dan weer wel. De huizen in de buurt waren gelijkend aan die bij Washington Square, maar in een deplorabele staat. Weer die tegenstrijdigheden die we overal tegenkomen.

Weer 30 straten met de bus naar het noorden om ons te vergapen aan grandeur oud en nieuw. Modern in de lobby van het Hyatt hotel, neoclassisistisch in nationale bibliotheek met haar gelambriseerde leeszalen en een overweldigende hoeveelheid Beaux Art in Grand Central Station. Wat een schitterende galerijen en een immense hal met vergulde loketten en een "schitterend" plafond! Nee dan Oss-West, Wijchen of A'dam?

Wandelend over 5th avenue kwamen we ogen te kort voor alle mooie details aan de gevels, maar het stralend zicht op St. Patricische Cathedral trok ons in de juiste richting. Na eerbied getoond te hebben bij de vele altaren, bleven we nog even kijken naar de generale repetitie van een huwelijk met 6 bruidsdames & -heren, een jonkertje & een bloemenmeisje, oh ja en een bruidspaar! Wat een gedoe zeg, ging bij ons soepeler!

Metro 7 bracht ons terug naar Queens. Moe maar voldaan.